آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است

آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان در روژهلات کوردستان، در مساحت گسترده و در سه منطقه‌ی متفاوت در حال گسترش است و دولت ایران نیز، نقش آن‌چنانی برای خاموش کردن آتش ایفا نمی‌کند.

از روز پنج‌شنبه گذشته، در سه منطقه‌ی جنگل‌های زاگروس در مریوان روژهلات کوردستان آتش‌سوزی اتفاق افتاده است، که شامل منطقه‌ی دره‌وان، آسناوا و سرشیو است، سپس آتش گسترش یافته و اکثر منطقه را دربرگرفته است.

براساس خبرگزاری روژ نیوز، از سوی فعالین زیست محیطی انجمن سبز چیا، به طور مستمر در تلاش هستند تا آتش‌سوزی را کنترل و خاموش کنند و برای خاموش کردن آتش بسیج همگانی اعلام نموده‌اند، از دیگر شهرهای کوردستان نیز برای مهار آتش به مریوان رفته‌اند که به گرفته‌ای خود آن‌ها در حال حاضر، بیش از ۵۰۰ فعال زیست محیطی برای کنترل و جلوگیری از آتش‌سوزی در حال تلاش هستند.

براساس آمار انجمن سبز چیا، تا کنون حدود ۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع سوخته‌اند‌، همچنین زنان نقش مهمی در خاموش کردن آتش ایفا می‌نمایند.

ماه گذشته بر اثر حمله‌ی حکومت ایران به منطقه‌ی کوسالان، حدود ۱۰۰ هزار هکتار جنگل و مراتع سوختند، اخیرا در منطقه‌ی مریوان، گاه گاه جنگل‌های مریوان آتش زده می‌شوند، به گفته‌ی فعالین منطقه، در این آتش‌سوزی‌ها جمهوری اسلامی نقش دارد و می‌خواهند طبیعت کوردستان ویران گردد و منطقه از سوی خلق خالی از سکنه گردد، در خاموش کردن آتش نیز هیچ نقش مثبتی ایفا نمی‌کنند.

آتش زدن جنگل‌های زاگروس، همزمان است با آتش زدن تعمدی جنگل‌های کوه جودی و بستا واقع در شرنخ باکور کوردستان، توسط سربازان ترکیه‌ی اشغال‌گر است.